Wednesday, May 31, 2006

Ranskurs

I dag var vi på ranskurs, Cecilie og jeg. Eller, ikke bare vi to, flere, mange flere... Det var i Stavanger på et stort lite konferanse rom inni et hotell. Det begynte med en "teoretisk del" hvor en mann, som før hadde jobbet i økokrim og annet ymse, holdt et foredrag om ran og ting du skal gjøre hvis/når du blir ranet. Det er ikke småtteri og bli ranet!! Da vi var ferdige med den "teoretiske delen" skulle vi starte på den "praktiske delen". Mannen sa "okei, da tar vi to frivillige personer som liksom skal være ekspeditører, og resten av dere skal være kunder" til min lettelse ble jeg ikke plukt ut som ekspeditør. Jeg prøvde å vekke et faint wiff of skuespiller talent som lå veldi langt bak. jeg gjorde alt jeg kunne for å virke som en overbevisende kunde.
Alle fra Narvesen Bryne Stasjon samlet seg FORT i en flokk på fire og sto sammen som forskremte sauer i en klynge mens vi messet i kor "ikkje gå frå meg, ikkje gå fra meg... bare stå her" Jada, det hele var egentlig ganske patetisk...
PLUTSELT: døren åpnes med et smell og inn kommer en bevæpnet raner - jaha, for real!!! - med en EKTE pistol og med finlandshette, FINLANDSHETTE!!! Han holdt pistolen opp i været og skreik "Alle samen ner! NÅ!!! komm igjen å ikkje sjå, ikkje sjå!!! NER, LEGG DÅKKE NER!" Alså dåkke må forestilla dåkke at dettte her e ekta, for det virka villt ekta, bare lev dåkk inn i det å lad som jeg e deg... okei?
Ingen visste helt hva de skulle gjøre, men når det værste sjokket var over la alle seg langsomt ned, vi la oss først ned med knærne i gulvet, men dette var ikke bra nok og raneren ble bare sintere og sintere, og forsatte og skrike "LEGG DÅKKE NER NÅÅ, Å SJÅ NER I GOLVE ELLER SÅ SKYDE EG DÅKKE!!!" Alle la seg helt ned på gulvet, vel, nesten alle. For som den litt eeh distre personen hørte jeg ikke så godt etter og han fortsatte å skrike "DU AO LEGG DEG NER!!! LEGG DEG NER FOR FILLEN!!!" eg la meg ner å raneren vendtre seg mot ekspeditørene som gjorde en strålende jobb, alt var fint helt til: Redselen tar overhånd og jeg reagerer på den måten jeg pleier å reagere; jeg begynner å le. Så begynner Cecilie å le, så begynner mine andre kollegaer å le og si "Hold kjeften på dåkke" og som de fleste jenter vet, akkurat deet hjelper IKKE å si... snart begynner de foran oss og le og hele opplegget er i ferd med å bli spolert. Mannen som hadde kurset sier "Slutt og le" med en veldig autoritraisk..autorietesk...aaaauuutorisk....anywayettelleraent stemme, og så stoppet det heldigvis...
Raneren fikk hva han ville og sprang ut...

Dette var veldig spennende og anbefales til alle :D
Karin: eg ska skriva om deg snart :D

4 Comments:

Blogger Karin said...

Helena, eg e saa lei meg for at eg ikkje va med paa dette.. eg tror det hadde vaert ein opplevelse.. koffer laerte eg ikkje dette i kongeparken?? eg spurte haakon ein gaang og han sa bare "Gi dem penga i kassa"... tror ein dramatiserieng hadde virka masse bedre

2:54 PM  
Blogger Ida said...

Hehe, konge!
Lure på om eg sga foreslå det for Flikken.. Viktig å vær forberedt.. Hm, ikkje enn dum ide nei! :D

7:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Excellent, love it! » » »

5:30 AM  
Blogger Adam Skorstad said...

Få muligheten til å kjøpe egendefinerte etiketter og klistremerker til de rimeligste prisene fra Foliekniven. Med våre produkter legger du til et snev av eleganse og skjønnhet til din plass. Besøk og kjøp i dag!
Vinyl Folie som Metervare

1:44 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home