Tuesday, May 30, 2006

Brynes svar på Mozart, Tiersen, Beethoven, you name it

Jeg kan, med en viss mengde stolthet, meddele at min beste kompis og trofaste følgesvenn på livets lange og smale vei nå er på vei mot stjernene og over. Jeg er litt som den stolte fugle mor som ser med et veldig stolt og muligvis et aldri så lite trist blikk på den lille fuglungen som for første gang tar sine vaklende vingeslag faretruende lavt over bakken. Den vil kanskje aldri mer trenge fuglemors assistanse til å klare seg her i verden - mest sannsynlig, men bare til å få gode råd på veien.
Jeg prater selvsagt om pianoeleven som går på min veldig private pianoskole, ingen ringere enn - yup, you guessed it, Cecilie Louise Sæland Aasland. Jeg har prøvd å lært henne litt av grunn-kunnskapen man trenger for å kunne spille piano (noe som egentlig er mer enn jeg kan) og hun kan nå nær sagt alle besifringene og de fleste notene, både i høyre og venstre hånd, eller F og G nøkkel som vi som er litt mer proffesjonelle (jah særlig) liker å kalle det (tror jeg)
Hvis du er Silje F, Torstein B eller noen andre som kan spille piano, bare ikke bry dere om alle (alle?) fagordene (faaagordene???) og diverse feilopplysninger om pianoets mystikk og mysterier som står her ;)
Hvor var jeg, jo, vår alles kjære venn sitter nå ved pianoet i stuen vår og spiller noen ømtåelige og vakre toner fra filmen Amelie kompanjert med "ojojoj, nei det va feil" og "obsi obsi, åh, Helena, den der FÅR eg ikkje te, ann æ jo alt for lange mødlå fingrane!!!" og "Åhr nå glømte eg å luffta pedalen igjen!!" Hun er kjempe flink, hun har bare spilt i - til sammen - kanskje et halvt år, ikke det en gang, og allerede begir hun seg ut på fareturende stykker som "Valse d'amellie" fra Amelie og "Feather Theme" fra filmen Forest Gump. Hun mestrer allerde "Høstvisa" MYE bedre en meg og hun begynner å ta meg igjen på en del sanger!
Det som gleder en selværklært pianolærer mest er å høre "ÅÅÅH, Helena hørr!!! nå klare eg det!!!" eller "åh gu, eg lige denne tonen så godt, gjer kje du åg?!". "Nå he eg komt meg igjønå heile den fusste delen" er også en av mine favoritter...
Det er liksom litt som med Gud, han sitter og ser på oss her nede som prøver så godt vi kan å spille på den måten han har lært oss, mange ganger trykker vi på feil tangent men da kan vi bare løfte på tangenten og alt suset fra pianoet går bort. Så sjekker vi notene en gang til slik at vi er sikre på hva slags tangenter som skal trykkes ned og om det kanske var et kryss eller en b som skulle være der i stedet for, så spiller vi i vei, vi spiller en vakker ballade, eller en rytmisk boogie.
Og jo mer vi spiller jo flinkere blir vi

Øvelse gjør mester!

8 Comments:

Blogger Helena said...

This comment has been removed by a blog administrator.

4:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ntååå, Helena du æ så snille me meg! Bare for å få det sagt, så e eg ikkje på nogen måde bedre enn deg i noge på piano! Eg slide utruligt møje me F-nøkkel noter, men viss det er noe jeg kan sei eg er litt flink på så må det være å huske sangene...:P Eg må bare sei at due en fantastiske venn å piano lærar, eg fatte kje at du he tålmodighed te å sidda å læra meg å spela piano, du æ goe!

Love from your #1 fan.

4:24 AM  
Anonymous Anonymous said...

Så flinke du æ,Cecilie!
Dæ må æg jammen sei. Åsså he du bare spælt i 1 halvt år.Jøss!

Du å Helena udgjær et god team!

Godt skreven blogg, Helena! Du æ veldig flinke te å skriva:)

6:10 AM  
Blogger Ida said...

HAHA, Helena! You crack me up;) (der kom min hææææærlig engelsk te syne igjen. sette pris på ingen kommentara på eventuelle (eventuelle ja.. mhm) skrivefeil eller andre feil i engelsken min)

Men, som sagt! Eg ler! Ja, LER!

10:50 AM  
Blogger miss_solvor said...

åå dokke æ sjå sjønne begge to både du å cecilie :)

*snufs* litt tødsjing dæ derrane ja ! :P

bra skrevet helena :) (må snart begynna å kalla dæg helan for når æg skrive så blir dæ helan..men æg fikse jo på dæ då !) :)

ha enn fine dag !
klem !

2:54 AM  
Blogger Helena said...

åh, dåkke ææ så jille! eg lige dåkke :D
Cecilie: Som eg he sagt så mange gonge før, me kan ikkj evær goe i alt, men det me ikkje æ goe i kan me øva oss på så me BLIR flinke, å tru meg, du e en natural når det komme te samtlige musikk instrument og anent diverse innen samme sjanger, å om bare ei lidå stonn he du dreisen på F notene åg ;) tru meg :D
Sigrund: Få gang på blogg du åg!!! du komme te å udkonkurera min blogg så wilt!!! (ikkje at det blir nogen tøff match :P)
Takk for komplemant!
Ida: Eg ler tebage (me deg, aldi av deg ;) ) Du e skam kule, å eg vett at engelsken din e så enormt mye bere enn du gjer det ud for!
Solvor (aka alvann?): Jojo, du kan prøva men eg e litt som en hund, hørre bare mitt eget navn å ikkje det en gong hvis eg ikkje vil hørra :D

4:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

Very pretty site! Keep working. thnx!
»

4:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Excellent, love it! can you take an antihistamine with neurontin Liposuction santa monica california Blue angel seat covers car or truck lamictal Tooth whitening new haven connecticut home tooth whitening aol call centers plus better call center philippines Dance lessons calgary Eva gangbang buy order protonix medication online Baclofen lamictal Body building saying shirt t online games where you are a spy lamictal neck ache norton antivirus phone number Sonoma pants Taking lamictal and seroquel celexa celexa

2:56 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home