Wednesday, June 28, 2006

Nå: et langt mer aktuelt tema en Platon og gjengen...


nammen
Originally uploaded by Cecilie&Helena.
  • 10% av landets befolkning blir mobbet
  • Mobbing er et overgrep mot ens verdi som menneske!
  • Til enhver tid er det 40 % av de som blir mobbet, som den siste tiden har tenkt på selvmord


Mobbing. Det finnes overalt, og det er ikke mye vi kan gjøre for å utslette det, jeg skal våge meg til å si INGENTING. Og jeg vet det er andre enn meg der ute som blir forbannet av den maktesløsheten du føler når noen sier til deg

"Jeg blir faktisk mobbet på skolen"
"hvorfor blir DU mobbet på skolen" spør du.
Svaret kommer med et fnys "fordi jeg er feit..."
"Du er IKKE feit!!! Du er ikke feit!!!"
"joda..."

Uansett hvor du går vil det alltid være noen som blir mobbet, hakket på eller behandlet dårlig, og uansett hvor du går vil du finne at alle de som faltisk prøver å gjøre noe med det ikke egentlig kommer noen veg, sånn i det store og hele.
Det er derfor man må begynne i det lille, man må begynne me oss selv, med vennene våre eller med de vi vet om som mobber. Man må begynne å ta små biter av den store kransekaken. Kjenner man en som blir mobbet kan vi ikke sette oss som mål å få all mobbingen vekk med en gang! Som man sier "Rome wasn't built in a day"

Før du leser videre la meg bare understreke at jeg ikke egentlig har peiling påhvordan man skal bekjenmpe mobbing, og jeg sier ikke at denne metoden er idiotsikker, det er bare min oppfatning og idé...

Det man skal begynne med er å løfte den personen som blir mobbet opp, og hele tiden si oppmuntrende ord, få personen til å innse hvor fantastisk han eller hun er. Men man må mene disse ordene. Man kan ikke si "åh, du er så pen'' med det samme tonefallet man sier "Jeg må støvsuge huset" med. Dessuten må man begrunne tingene man sier, jeg synes selv at de beste komplimentene man får er de man aldri tenker på selv.

Det beste komplimentet jeg noen gang har fått var da Cecilie sa at "Helena, du smiler omtenksomt" *rødmerødme* Det er et kompliment jeg aldri noen sinne hadde tenkt på selv, og det viser at Cecilie kjenner meg ut og inn og at hun legger merke til slike små detaljer, det gir rett og slett en følelse av å være elsket av noen (jada, klisjé, jeg vet). Så begynn og si høyt de pene tingene dere tenker om hverandre.

Samtidig med dette må du få vennen din, eller om det faktisk er deg selv, som blir mobbet til å innse at, "hei, jeg er meg, det er slik jeg er, jeg er et liv, jeg ble skapt for en grunn og jeg er VERDT å bli elsket" for det er du! Du er så ufattelig mye mer verdt en det du kanskje tror selv!
Og tenk det at alle som mobber mobber fordi de føler seg drit, og de trenger å skyve noen ned i søla for å føle at de er verdt noe! Prøv å vend hatet og bitterheten mot den/de som mobber om til medfølelse eller noe. Tenk at de mobber fordi de faktisk ikke hvet bedre, egentlig så er de bare ignorante! Hat og bitterhet fører ingensteder.

DU STREKKER TIL, UANSETT!!! JEG VET DU GJØR DET, JEG BARE VET DET!!

Mange ganger er alt den mobbede vil ha en venn. Den som blir mobber sier kanskje "Jeg vil ikke ha hjelp, jeg får nok av det hos andre, jeg vil ikke ha medlidenhet. Jeg vil ha en venn"

Venner hjelper, selv når de ikke vet det selv

4 Comments:

Blogger Ine said...

Hey! La inn en link t bloggen din på min blogg! Go see!

8:23 AM  
Blogger Cecilie said...

Eg æ så enige! Du æ så goe Helena!

3:18 PM  
Blogger Ine said...

Sjekk ud den nye bloggen min People-Blogging! Der kan du lesa om kjente folk, å hørra musikk frå di au!

4:20 PM  
Blogger MJosephine said...

hmmm.. kult(ikkje missforstå) å lesa et sånnet bloggeinlegg.. masse bra:)

4:05 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home