Saturday, March 07, 2009

Krusedull

Da var det tid for enda en oppdatering. Denne gangen skal den handle om favoritter. Jeg har nemlig mange forskjellige favoritt ting, for eksempel vanlige kontaktannosne-favorittene; favorittfilm, favorittmusikk, favoritt mat, favoritttidsfordriv osv,men jeg har mange andre typer favoritter også.


Mitt nye favoritt ord er KRUSSEDULL. Det ruller liksom så fint i munnen og du kan si det på mange forskjellige måter, og jo fler aksenter du sier det med jo morsommere er det. Dessuten ser det rart ut når du skriver det. Det kan skrives på mange forskjellige måter også, se bare her; krussedull, kryssedull, kryssedyll, krusedul, krusedull... prøv bare å legg trykket på rare steder så ser du hva jeg mener. (kruuuuusedull). Når jeg sier det tenker jeg på bølger og rosa.. og rare figurer. All in all så er det et veldig morsomt ord, synes jeg.
Definisjonen av krusedull er;

subst. m krusedull () [kɾʉsəˈdʉl] slyngende mønster, snirkel
(snirkel er også et morsomt ord..)

I barnehagen pleide jeg å la de sma barna tegne krusseduller. Så pleide jeg snu og vendre på dem litt og tegne øyne på dem slik at det ble rare dyr eller mennesker. En gang ble krusedullen en person som lignet litt på sjefen..










Min nye favorittsang er Veronica Maggio - Måndagsbarn . Det tror jeg har med å gjøre at jeg har mange fine minner med denne sangen. Det er rart med det, men tenk på deres egen favorittsang og tenkt på hvorfor akkurat denne er så fin. Jeg vil si at 8 utav 10 tilfeller er det fordi du har ett eller flere gode minner fra den. Noe som leder til en underkategori, nemlig favoritt helg; Oslohelgen. Det var kjempegøy!



Favorittsnopet mitt (stjal forslag fra karin :) ) er påskeegg :)

Med favorittsitatene er det desto vanskeligere å sortere ut en klar favoritt. Jeg har alltid vært en sucker for fine/morsomme/dype/kule/rare sitater og har opptill flere bøker med nedskrevne favoritter. Derfor har jeg akkurat nå, etter nøye ettertenking, å skrive ned topp 3. Det krever sin mann å narrow it down til bare 3. Mor sa til meg en gang at "en må knuse noen egg for å få eggedosis" grunnen til at jeg liker dette sitatet så godt er fordi hun sa det da jeg var veldig trist og lei meg, og hun sa det for å trøste meg. Jeg tror aldri jeg har gått fra å være trist til litt bedre så fort noen gang. På andreplass kommer et sitat fra min favorittfilm, Amelie. Det lyder som følger; les temps sont dur pour les revereurs. Det betyr noe som, tidene er harde for drømmere. Det høres kanskje litt deppressivt ut, men grunne til at jeg liker dette sitatet så godt er fordi jeg liker å være en drømmer, og kommer nok alltid til å være det. Dette sitatet gir meg liksom lit spirit til å ikke i opp selv om noen mennesker ikke liker å tenke på tenk-hvis'er, hva-om'er og så-rart-at'er. På 3 plass kommer et sitat av den tyske filosofen Friedrich Nietzche, "Blessed are the forgetful, for they get the better, even of their blunders". Er ikke helt sikker på hvordan det skal oversettes til norsk, men for å forklare det så betyr det at de glemsomme er heldige for de kommer bra utav alt, til og med tingene de har gjort feil og angrer på (i og med at vi glemmer dem liksom..) Jeg liker dette sitatet fordi (og de av dere som kjenner meg har nok allerede gjettet hvorfor) jeg er en særdeles glemsom person, og dette sitatet er litt trøstende fordi det finnes ikke den person som irriterer seg mer enn megselv over at jeg er glemsom - although you might think so. Men så tenker jeg på dette sitatet og da er det liksom ikke så leit alikevel, for selv om jeg glemmer fine ting fort glemmer jeg også leie ting nesten enda fortere :).. Jeg vet ikke om dette var forvirrende?















Mitt favorittsted å tenke på, kall det gjerne mitt sanctuary, er på bussen eller på toget. Trenger jeg inspirasjon eller bare å tømme hodet for alle de rare rare tingene som foregår oppi der finnes det inget bedre sted enn på bussen. På bussen kan man sitte å se på alle de rare menneskene som omringer oss hver dag, og tenke på at akkurat nå er ikke du en del av dem. Akkurat nå er du bare en person som sitter helt rolig og ser. Noen ganger når jeg sitter på bussen og ser på alle menneskene som stresser seg hist og pist tenker jeg at jeg er i et slags paradoks. Eller i et parallelt univers. Et vakuum med et annen forhold til tid. Jeg sitter der og ser på verden som springer forbi som en sprintløper mens akkurat der hvor jeg sitter går tiden sakte. På bussen liker jeg å se på mennesker og finne på historiene deres og hvor de skal og hvorfor de skal der.

Min favoritt ting å gjøre når jeg er trist eller lei er å få trøst av favorittmenneskene mine (se alle bildene).



1 Comments:

Blogger Cecilie said...

ååååååååÅ! <3<3<3<3

9:15 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home